Om oss

Melanomföreningen är en nationell, ideell, partipolitiskt och religiöst obunden patientförening som vänder sig till dig som på ett eller annat sätt drabbats av malignt melanom.

Vi som startade Melanomföreningen hade själva länge efterlyst en mötesplats där melanompatienter skulle kunna ”träffas” och utbyta tankar. Idag är föreningen ett faktum och den har fått ett stort gensvar – inte minst har våra läkare hjälpt oss att sprida budskapet. Med våra erfarenheter tror vi oss nu kunna hjälpa och stödja andra som fått diagnosen malignt melanom och som känner sig oroliga och osäkra.

Melanomföreningens uppgift är att tillvarata melanompatienters intressen genom att:

• Värna om modern, högkvalitativ och likartad prevention, diagnostik och behandling för patienter med malignt melanom.
  • Skapa opinion om samt bidra till forskning som främjar behandling av malignt melanom.
  • Verka för saklig information och upplysning om malignt melanom, möjliga behandlingsformer samt aktuell forskning inom området.
  • Göra framställningar till och samarbeta med sjukvård, landsting, kommunala myndigheter samt andra organ och intressegrupper, som handlägger eller har beröring med dessa frågor.
  • Med sammankomster, personliga kontakter samt digital mötesplats stödja varandra.

Styrelse 2017

• Magnus Norin, Ordförande
  • Jeanette Kanka
  • Fredrik Östman
  • Carolina Hertzman Johansson
  • Herman Essen
  • Yvonne Brandberg
  • Suppleant: Mattias Gustavsson

Vill du komma i kontakt med någon i styrelsen?

Använd vårt kontaktformulär eller skicka ett mail till info@melanomforeningen.se så svarar vi dig så snart vi kan!
Vi finns även på Facebook.

Verksamhetsberättelser

Verksamhetsberättelse Melanomföreningen 2014

Verksamhetsberättelse Melanomföreningen 2012

Verksamhetsberättelse Melanomföreningen 2011

Ett stort tack till alla som har hjälpt oss!

Projektsamarbeten: Cancerfonden

Logga samt formgivning av folder, solkort mm: Anita Dolmark

Foton av melanom: Bengt Allebrink, Lotti Meurling, Karolinska sjukhuset

Möteslokaler: Karolinska sjukhuset (Solna), Volontärbyrån