Sommar i skuggan

Sommar i skuggan!Varje år får över 3950 personer i Sverige malignt melanom. Det är den cancerform som ökar snabbast i landet och sjukdomen skördar fler liv än trafiken. Vi vill vända den trenden och startar därför kampanjen Sommar i skuggan!

Genom att att ta sommar i skuggan bidrar du till att sprida kunskap om malignt melanom och det faktum att ökningen av hudcancer hänger samman med våra solvanor. Du njuter i skuggan och skyddar dig även på andra vis från solens skadliga strålar. Du tar helt enkelt sommar i skuggan eftersom du håller med oss om att begreppet ”sola” borde skrotas!

Solen är livsviktig! Men för de flesta svenskar räcker 15-30 minuter varje dag i solen för att bilda nödvändigt D-vitamin. Den främsta orsaken till att malignt melanom utvecklas är ultraviolett strålning från solljuset. Risken att utveckla hudcancer ökar ju mer man solar och det är speciellt farligt att bränna sig. Vi svenskar är värst i världen när det gäller att skydda oss från solens skadliga strålar. Vi som tål det sämst, solar mest!

Visa att du tar ansvar för din kropp och ditt liv!