Stoppa friskvårdsbidrag till solariesolning!

Hudcancer är en av de cancerformer som ökar mest i Sverige – och den största riskfaktorn är solning. Trots det kan man få friskvårdsbidrag för att sola i solarium. Det vill Melanomföreningen se ett omedelbart stopp för.

Melanomföreningen har tillskrivit Sveriges Riksdag med en uppmaning att verka för ett förbud att använda det så kallade friskvårdsbidraget till att sola i solarium. Melanomföreningen finner det absurt att statliga pengar för friskvård idag kan användas till något som så starkt bidrar till ökad risk för melanom.

Se TV4-intervjun med Anders A Ekblom, styrelsemedlem i Melanomföreningen. En jurist på Skatteverket öppnar för möjligheten att ändra praxis så att solariesolning inte ska betraktas som friskvård, utan som skönhetsvård. Då skulle man enkelt kunna hindra att skattepengar bekostar en verksamhet som man vet bidrar till fler fall av melanom.

Melanomföreningen ser helst ett totalförbud mot kosmetiska solarier, men detta regleras tyvärr på EU-nivå.