Nobelpriset i medicin har delats ut

Nobelpriset i medicin går i år till James P Allison och Tasuku Honjo för deras upptäckt av cancerbehandling genom hämning av immunförsvarets bromsmekanismer.

”James P. Allison studerade ett känt protein som visade sig fungera som en broms i immunsystemet. Han insåg möjligheten att släppa på bromsen, så att immunsystemet aktiveras och angriper tumörceller. Han utvecklade sedan konceptet till en helt ny behandlingsprincip. Tasuku Honjo upptäckte parallellt ett nytt protein på immunceller och kunde genom noggrann kartläggning visa att det också fungerade som en broms, men med en annan mekanism. Upptäckterna lade grunden för utveckling av en mycket effektiv cancerbehandling.” skriver Karolinska Institutet 2018/10/03.

Läs hela nyheten på Karolinska Institutet.

Kent Persson, en av Melanomföreningens medlemmar, berättar både i P4 Sveriges Radio och TV4 Nyhetsmorgon om hur den prisade behandlingen med PD-1 hämmare räddade hans liv.
– Jag vet inte vad som hade hänt om jag fått cellgifter, men förmodligen hade jag inte stått här, säger han till Sveriges Radio.