Hanna 28, drabbades av hudcancer

Hanna Suomalainen, 28 år och styrelsemedlem i Melanomföreningen, fick diagnosen malignt melanom som 27-åring. Hon gick för att kolla upp ett födelsemärke på sidan av magen som hade ändrat utseende, men läkaren sa att det inte var något farligt. Märket fortsatte ändra form och färg och när hon fler månader senare gick för att kolla upp det igen, så tog hudläkaren bort märket vid samma tillfälle och två veckor senare fick hon diagnosen malignt melanom. Efter ännu en operation visade det sig att melanomet hade spridit sig till lymfkörtlarna och Hanna fick genomgå ett år adjuvant (förebyggande) immunterapi och kommer behöva gå på regelbundna kontroller framöver.

Hanna hade tidigare älskat att sola men har sen diagnosen helt tänkt om ändrat beteende och vill idag istället öka kunskapen om hudcancer och solning.

Hudläkaren John Paoli beskriver vårt beteende i solen som problematisk och säger att ”I framtiden kommer skammen ligga på soldyrkaren”. John Paoli understryker också vikten av att upptäcka hudförändringar i tid, då det ger den bästa prognosen.

Läs vidare på länken nedan för att läsa mer om Hannas berättelse och för att se tips från John Paoli på vad man ska tänka på när det kommer till att skydda sig från solen, samt när du ska kolla upp en hudförändring.

Läs hela artikeln här »

Källa: Kungsbackaposten