Användbara länkar

Information finns att hämta på överallt på webben – både om malignt melanom och allmänt om olika cancersjukdomar. Det kan dock vara svårt att hitta rätt bland all information. Svensk vård och svenska läkare har ingen möjlighet att ha koll på mer än en bråkdel av alla de studier och undersökningar som pågår runt om i världen.

Men någonstans i allt detta finns kanske den behandlingsmetod som kan vara till hjälp just för dig. Vår erfarenhet är att ju mer man som patient engagerar sig i detta, hur jobbigt det än kan vara, desto större är möjligheterna att få en behandling som ger ett bra resultat.

Dra dig aldrig för att fråga din läkare om alternativa behandlingar som du hittar och tycker verkar intressanta. Tänk också på att det har hänt mycket inom behandling av melanom under de senaste åren. Det är därför viktigt att ta till sig den information som är aktuell.

Behöver du som patient eller anhörig prata med någon?

Cancerfondens informations- och stödlinje är bemannad av legitimerad vårdpersonal helgfri måndag till fredag mellan 9 och 16.
Telefon:  020-59 59 59
Mejl: infostodlinjen@cancerfonden.se

Cancerrådgivningen som drivs av Regionalt cancercentrum Stockholm, Gotland, har också telefon- och mejlrådgivning, samt ett informationscenter i Radiumhemmets entréhall, Karolinska Universitetssjukhuset i Solna måndag till fredag mellan 8.30-12 och 13-16.
Mejl: cancerradgivningen@sll.se

Webbplatser vi rekommenderar

• Cancerberörda mellan 16 och 30 år som är eller blir medlemmar i Ung Cancer är välkomna till UC Snacka!. Det gäller både drabbade och närstående, oavsett cancerdiagnos. Forumet som nås via Ung Cancers hemsida, är uppdelat i olika kategorier och medlemmar kan välja att vara anonyma.
  • I den slutna Facebook-gruppen Malignt melanom finns andra patienter och anhöriga.
  • Hos Cancerfonden kan du få information, läsa om olika forskningsprojekt, delta i forum samt ringa/mejla Cancerfodens informations- och stödlinje.
  • 1177 finns bra information för såväl cancerpatienter som anhöriga.
  • Direkta frågor till legitimerade sjuksköterskor med lång erfarenhet av arbete med cancerpatienter kan skrivas till Cancerupplysningen på radiumhemmet.
  • Läkemedelsinformation (FASS)
  • Regionala cancercentrum
  • Cancercommons är en amerikansk sida om uppdelning av olika typer av melanom enligt en så kallad "Melanoma Molecular Disease Model”.
  • Euromelanoma Day är en europeisk satsning för att förebygga och tidigt upptäcka malignt melanom och andra former av hudcancer. I maj varje år erbjuder hudkliniker undersökningstider som kan bokas utan remiss.
  • Strålsäkerhetsmyndigheten har information till olika grupper om solning.
  • Vetenskapligt förankrade råd om kost och motion finns i denna superba skrift!
  • Här finns en internationell databas med befintliga studier om melanom. Du kan bland annat läsa vilka nya mediciner som testas.
  • Melanoma Research Foundation
  • Aim at melanoma är en amerikansk webbplats med information om melanom, forskning, behandlingar och nyheter.
  • Cure melanoma är en annan amerikansk webbplats med bra information.
  • Information om UV-index på olika platser i världen som uppdateras kontinuerligt hittar du hos Meteorologiska Institutet.
  • Genomel är en viktig webbsida om melanomgenetik med bra information för både patienter och sjukvårdspersonal.
  • Melanoma Patient Network Europe.